23 mars 2009

Fjärde veckan

Efter att ungarna fyllde tre veckor i tisdags har det hänt en massa saker. Det började i onsdags kväll när Lucie var på konferens - Disentis skulle flytta ungarna. Vart vet jag inte riktigt, för jag var lite för snabb med infångandet. Raskt förflyttades både hon och ungen till kartongen igen, medan jag bar ned tvättkorgen till nedervåningen. Eventuellt kunde det ha varit dit hon ville ta dem. Därefter bars kartongen ned och placerades i ena hörnet av "lilla rummet". Två madrasser hamnade bredvid den och sen fick jag vackert sova där. Disentis höll mig sällskap när hon inte var inne hos ungarna.

Dagen därpå, dvs torsdagen 19:e mars, fick ungarna börja motionera utanför sin låda. De hade helt enkelt blivit för stora för att kunna springa runt i den. Tre gånger hann vi med den dagen och här är ett foto från ett av tillfällena.Fredagen var ungefär likadan som torsdagen: jag sov dåligt på natten, Disentis låg dels hos mig och dels hos ungarna och ungarna fick komma ut och jogga lite.
Lördagen var egentligen precis likadan, förutom på en punkt: jag hade vant mig vid att sova på madrasserna.
Söndagen innebar en stor förändring. Den Bauhaus-kartong man kan se på bilden ovan var egentligen tänkt som första bostad, men så blev det ju inte. I stället karvade jag ut ett hål på ena långsidan och medan jag stod och funderade på om Disentis skulle kunna komma in där så dök hon upp och visade att det skulle gå alldeles utmärkt. Nu kan ungarna gå ut när de känner för det. De har även fått tillgång till torrfoder, men än så länge så är det bara den mindre av hanarna som smakat lite på det.
Avspärrningen den här gången består av kompostgaller. De funkar alldeles utmärkt och hagen kan göras större sen om det behövs. Än så länge har de bara rört sig på ungefär halva utrymmet, men man märker att de blir mer och mer kavata. Hanarna verkar mest intresserade av att utforska omgivningen.
Ungarna har fått tänder och har börjat tugga lite på både husse och matte. De har också lärt sig att dra in klorna och om någon dag är det dags för dem att lära sig gå på toaletten själva.
Jag sov hos dem i natt också, men det verkar funka så bra att jag nog kan sluta med det i morgon eller så.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Kismet oich hennes matte tycker att hennes småsyskon är väldigt fina! Vi funderar på vem av pojkarna som blir kvar i området.

14:30  
Blogger Mod said...

Vad bra att det funkade med kompostgallret. Och vad fina de små är!

08:27  

Skicka en kommentar

<< Home