16 februari 2009

Snart ny kull

FIN*Katzenhof Exciting Ethan - norrlänningen från Finland.

I början av december fick jag reda på att Ethans ägare Anna eventuellt skulle ner till Göteborg senare i månaden och efter att ha pratat med henne slutade vi ge Disentis p-piller. Disentis började löpa den sextonde och på morgonen fredagen den nittonde satte sig Anna med Ethan i bilen för att köra hela den långa vägen från Skellefteå till Göteborg. Nu kommer jag visserligen från Värmland, så lite bekant är jag nog ändå med glesbygdstänket, men i Göteborg tycker vi nog nästan allihop att det är lite väl långt att åka till Borås. Dit är det 6 mil. Mellan Skellefteå och Göteborg är det i runda slängar 120 mil. Kanske är det så att avstånd uppfattas som kortare ju längre norrut i landet man befinner sig? Jag vet inte och jag kom mig aldrig för att fråga Anna om den saken.

Hur som helst så dök de upp här i stan vid midnatt och de inkvarterades så länge hos Annas kompis. Dagen därpå kom Karin och Patrik, vars lägenhet Disentis och Ethan så snällt fick låna medan deras egna katter fick bo hos Karins mamma, och hämtade upp oss vid lunch. För första gången skulle de unga tu få träffa en katt av motsatt kön. I alla fall i det syftet. Disentis har ju träffat sin halvbror Watson (S*Vatulands Mikhail), vilket hon inte tyckte var särskilt kul alls. Det tog några timmar, närmare bestämt lite drygt fem, innan de båda hade förstått och kommit fram till vad det var de skulle göra. Själv var jag lite glad över att inte behöva vara med när min lilla kattunge inte längre var den kattunge jag fortfarande hade målat upp för mitt inre. Och på natten sov de! Det har inte hänt de gånger Diesel har träffat sina pojkvänner. På söndagen fortsatte parningen och på natten var det dags för vila igen. Samma sak upprepades på måndagen. Jag vet inte om de hann göra något mer på tisdagmorgonen innan Ethan hämtades upp för att åka många och långa mil hem till Skellefteå igen. Disentis återbördades senare under eftermiddagen

Det gick några veckor och vi tyckte att vi kunde se hennes spenar mer tydligt och dag efter dag växte magen en aning. Nu är det en dryg vecka kvar tills kullen väntas komma och hon är nästan lika stor som Diesel var. Kanske kommer det fyra ungar den här gången också? Vi hoppas nog att det blir två eller tre. Fyra känns lite för mycket. Nä, tre är nog ganska lagom. Exakt hur många det blir återstår att se.

Om nu någon skulle vara intresserad av att köpa en kattunge så går det bra att kontakta Disentis direkt på disentisen[at]hotmail.com
Man kan självklart maila dit även om man inte skulle vilja köpa en kattunge.

De två korten på Ethan är tagna av Karin Johansson.