18 december 2006

Lång dags färd mot natt

Som vanligt lämnar jag åt Lucie att lägga upp eventuella bilder till vad jag skriver. De ligger hur som helst på hennes inlogg och jag orkar inte ge mig in där och leta. Ledig hela veckan. Det hade man ju kunnat tro var skönt på alla sätt och vis, särskilt när man har stor tv och har riggat upp nästan hela sitt nya hemmabiosystem. Icke. De lugna stunderna i dag var lätträknade. Lagom till Martha på TV4 klockan fem i tre blev det tyst. Jag somnade rätt fort, förmodligen på grund av Marthas lugna och sövande röst. Det blev en lugn stund lite senare framåt kvällen också. Och nu då. Diesel löper. Hon tycker väl att ungarna är så pass stora att hon kan se sig om efter en karl, men så mycket se sig om blir det inte. Hon kör mer med höra sig för-stilen. Hon håller sig någorlunda stilla när ungarna är i farten, men dem måste man (jag) ju hålla under i stort sett ständig uppsikt. I dag har det klättrats i gardin (nästan hela vägen upp till gardinstången innan jag hann ingripa), det har välts ut en halvliter vatten på golvet, det har gjorts försök att gnaga på kablar med högspänningsström (nä, riktigt så illa var det inte, men jag kom att tänka på en gammal låt av Jävlaranamma), det har rivits och slitits... you name it! I morgon ska Fredrik och jag ut och julhandla, så jag hoppas att det är jättemycket folk ute med jättelånga köer precis överallt och att Fredrik är sugen på att luncha också - då kan jag stanna hemifrån säkert ända till två. För den som är orolig att ungarna kan råka illa ut utan mitt vakande öga kan jag meddela att jag säkrat alla de sladdar som var lockande, att barriären ut till hallen ska bli högre, att vattenglasen nu bara är ett litet vattenglas och att jag allvarligt funderar på att plocka bort klättergardinen (åtminstone under tiden jag är borta).