24 december 2006

Uppför trappan


Under de gångna dagarna har Tissan och Tassarna lärt sig komma förbi uppallade madrasser och klättra, klättra, klättra ända upp till sjätte våningen - vårt sovrum. När jag vaknade i fredags låg det ett litet knyte - Tissan - ovanpå täcket vid mina fötter och sov. Hon var helt obeskrivligt söt där hon låg som en liten boll. Jag fick byta taktik och lägga madrasserna som fallskydd under trappan i stället för att försöka blockera den. Successivt har katternas saker flyttats upp till sovrummet och sedan deras mat kommit dit under gårdagen har de inte visat sig här nere över huvud taget. De har nu hittat mamma Diesels gamla sovplats i lådan under sängen. Snart har de väl flyttat in i sängen, så som Diesel gjorde för snart 1,5 år sedan.

I torsdags fick Tissan och Mascis träffa min (Lucies) pappa en stund. De lade sig i ett hörn ovanpå en sovsäck och somnade. På väg hem körde en av dem in en klo i mitt finger när den plötsligt fick för sig igen att åka bil var farligt.

Martin var i Tyskland under fredagen så jag fick cykla hem på lunchen för att kolla att inte någon liten kattunge hade trillat ner eller krupit in någonstans utan att kunna hitta ut igen. Jag hade lika gärna kunnat äta på jobbet, för de små hade bara lagt sig på Diesels favviselement och somnat.

Annars är det inte mycket nytt, ungarna håller sig där uppe och äter, sover, kissar och bajsar - jätteduktigt i lådan - jagar varandra och slåss och ger sig fortfarande på Diesels svans emellanåt. De håller sig ganska lugna större delen av dagen för att verkligen köra igång med springandet när vi har gått och lagt oss.

Vi har en fuskgran i papp i år med tanke på vad som skulle kunna hända med en riktig gran. Det gick bra ändå, tomten lade dit allt vi hade önskat oss och lite därtill. Genom att hålla oss på nedervåningen vid julklappsutdelning och sådant lyckades vi undvika ett julpapperinferno med tre små yrväder överallt bland papper och snören. Svärfar har filmat ungarna en del under dagen så vi har väl något att syssla med i morgon också.